Dobok

A dob történelme

Beszélhetünk bármilyen zenéről, egy dolog mindig igaz: a ritmus elválaszthatatlan részét képezi mindnek.

A zene és a hangszerek nagyjából egykorúak az emberiséggel és a humán történelem egyik legdominánsabb részét jelentik. A mai és korai zenék tekintetében elmondhatjuk, hogy a ritmus megjelenése és kialakulása jóval korábbi, sokkal ősibb tényező volt, mint például a dallamok komponálása - s akkor még nem beszéltünk azok írásban történő rögzítéséről, a kottázásról sem.

 

Történelmi áttekintés

Az ősi kultúrákban a ritmus központi szerepet töltött be; vallási, rituális szerepük szinte megkérdőjelezhetetlen, de éppúgy szerepe volt az emberi érzelmek, gondolatok kifejezésében, mint például a kommunikációban. Ez utóbbira jó példa a ma is használt morze-ábécé, ami ugyan jóval komplexebb, mint őse, de eredete mégis ide vezethető vissza. Látható tehát, hogy az ember alkotta zene abszolút értelemben vett alapját a ritmus jelentette, s jelenti most is. Ebből adódik, hogy a dobok (legyen az akármilyen fajtájú) fontos történelmi és kulturális szerepet viselnek.
Ha megvizsgáljuk e ritmushangszerek, dobok történetét, rendkívül színes és változatos képet kapunk. Ennek oka az eltérő kultúrák, földrajzi viszonyok és a hangszerek alkalmazott területeinek sokrétűségében keresendő. A legjelentősebb hatást e területen Afrika és az ottani kultúra képviselte. A dob - s ezzel együtt a ritmus önmaga - nagy jelentősséggel bírt a rituális és vallási ceremóniák során. Ez a szűknek mondható felhasználási kör a rabszolga-kereskedelem beindulásával egy időben robbanásszerűen tágulni kezdett. Az afrikai nép Államokba "behurcolt" szokásaival együtt a dobok népszerűsége is ugyanúgy terjedni kezdett, s az akkoriban kialakuló zenei stílusok mind-mind átvették, s használni kezdték az önálló ritmushangszereket. Az addig ismert klasszikus zenében csekély jelentőséggel fordult elő, s ha volt is, inkább csak díszítésképp szerepelt.

 

Miből van?

Az első dobok még nagyon kezdetlegesek voltak, szinte csak fából készültek, így hangzásuk meglehetősen szolid jelleget mutatott. Később fedezték fel, hogy ha "teret" kap a hangszer, sokkal erőteljesebb hangzást nyernek. Ekkor alakultak ki az első üreges dobok, melyeknél a membránt az üreges fára kifeszített állati bőr jelentette. Mára a természetes anyagok mellett mesterséges összetevőkkel is találkozhatunk, mint pl. a fém, nemesfém, egyéb fémötvözet, műanyag és poliészter. Árát szinte mindig az alapanyagok milyensége, minősége, aránya, illetve a technológiai vívmányok újításai alakították.

 

Az első dob szett

Meghatározó pont volt a dobok históriájában az a pillanat, amikor a zenészek (akiket aztán később már dobosként tituláltak) rájöttek, hogy egy ember is képes több hangszer egyidejű megszólaltatására úgy, hogy ehhez végtagjait hívja segítségül. Ekkor kezdtek el kísérletezni azon, hogy különböző dobokat kombináltak, melyek különböző hangon és jelleggel szólaltak meg. Így született meg az első dob szett, melyet egy kulturális keveréknek is felfoghatunk, hiszen a ma ismert elemek szinte mindegyike más-más területről származik; pl. a cintányérok és a tom-tom dobok vonala Kínáig nyúlik vissza.

1930 környékén már tudatosan építették és használták az első dob szetteket, melyek az alábbi kompozícióban voltak jelen:

  • mélydob (pedálos ütővel),
  • pergődob,
  • tom-tom dobok,
  • cintányér (zárt),
  • egy vagy kettő felfüggesztett cintányér.

 

A fejlődés útjára lépve

A '30-as éveket követően rohamos fejlődésnek indult dobfelszerelések a rock 'n' roll műfajban is teret hódított, itt már egyértelműen nem csak a ritmus megteremtése volt a fő cél, hangzás tekintetében is szerves része lett az akkori zenének. Alig húsz év elteltével, az első rock együttesek már egy továbbfejlesztett változat felé fordultak, egyre inkább ez került használatba; a korábbi sémát kibővítve már több tom-tom dob, kettő, v. annál több cintányér kapott helyet. Ez követte egy hosszabb intervallum, melyben a fejlődés kissé megtorpant, megpihent, hogy aztán 1980-tól a klasszikus, akusztikus dobokat a dobgépek válthassák fel. Ezek elterjedésével a "hagyományos" dobok egyre inkább kiszorultak a popzenei palettáról, de összemosódásuk, együttes használatuk is előfordult.

A dobgépek új lehetőséget nyitottak, mivel túlnőttek az eredeti hangzásvilágon, s az elektronikus dobhangzás rohamszerű és világméretű hódításait semmi nem akadályozhatta meg.

Szavazás

Melyik a kedvenc márkád
Pearl
Gretsch
Ludwig
Sonor
Tama
Yamaha
Premier
Asztali nézet